Een belangrijk onderdeel van SMJ's dempingssystemen voor het luchttransport zijn de op maat gemaakte ACE TUBUS veiligheidsdempers
Copyright:
SMJ Sondermaschinenbau GmbH, 85414 Kirchdorf, Duitsland
Veiligheidsdempers TUBUS TC, TC-S
Een belangrijk onderdeel van SMJ's dempingssystemen voor het luchttransport zijn de op maat gemaakte ACE TUBUS veiligheidsdempers
Copyright: SMJ Sondermaschinenbau GmbH, 85414 Kirchdorf, Duitsland
stoot- of collisiebescherming, vliegtuig- en automobieltestbanken, noodstopdemping op lineaire assen
TUBUS op maat gemaakt voor vervoer per helikopter
Helikopters zijn licht gebouwd en moeten met de nodige zorg worden behandeld, vooral als deze vliegende objecten als luchtvracht naar hun operationele basis moeten worden gebracht. Dan is het interieur van het transportvliegtuig meestal slechts iets groter dan de romp van de helikopter. Voor de bescherming zijn er efficiënte algemene dempingssystemen van SMJ Sondermaschinenbau GmbH. Speciaal voor deze toepassing heeft ACE veiligheidsdempers van het type TUBUS uit de TC-S serie aangepast. Dit op maat gemaakte product is geïntegreerd in het landingssysteem en verhoogt het energieabsorptievermogen met 124.000 N. Zo voorkomen de dempers schade bij extreme landingen of andere trillingen tijdens de vlucht.
Overeenkomstige toepassingsvoorbeelden
Structuurdempers - TUBUS TS
Beschermende constructies voor loopbandaandrijvingen bij ruimtevaartonderzoek Bij het trainen in gewichtloze toestand worden astronauten vastgezet in een harnas met elastische koorden, zodat ze niet loskomen van de vloer. Voor deze toepassing worden drie lineair werkende structuurdempers van ACE gebruikt. Eén zogenaamde TUBUS is aangebracht in de persluchtcilinder, de twee andere elders in het systeem. Alle dempers hebben tot taak de installatie te beschermen, als de aandrijfriemen van de loopband beschadigd mochten raken. Zo zou anders bijvoorbeeld de cilinder een bijzonder hoge snelheid krijgen en aan het einde van de slag zwaar beschadigd raken.
Kleine stootdempers - SC190 tot SC925
Impactbescherming voor luchtvaartuigen In het kader van een roboticaproject hebben studenten quadrocopters uitgerust met miniatuur stootdempers. Om kostbare reparaties en de daarmee gepaard gaande stilstandtijd bij het onderzoek naar de vliegeigenschappen en het leren gebruiken van de helikopter te vermijden, hebben de toekomstige academici de zelfstellende ACE SC650 kleine stootdempers op zowel de boven- als de onderkant van de helikopter geïnstalleerd. Deze beschermen de batterijen, driefasige aandrijvingen, sensoren en een optioneel geïntegreerde camera op betrouwbare wijze tegen schade in geval van een crash.
Veiligheidsstootdempers - SCS33 tot SCS64
Noodstopsystemen voor draaitafels in de vliegtuigbouw De draagconstructie en geleidesteun van deze draaitafel voor de productie van onderdelen in de luchtvaartindustrie zijn gemaakt van graniet en mogen niet beschadigd raken. Om beschadiging bij besturingsfouten of een verkeerde bediening te voorkomen, zijn alle assen uitgerust met veiligheidsstootdempers van het productfamilie SCS33 tot SCS45. Mochten de draaitafels een keer niet nauwkeurig werken, dan remmen deze noodstopvoorzieningen de massa's op tijd af. Zo blijft bij overschrijding van de eindpositie alles heel en is het risico van schade blijvend geminimaliseerd.
Industrie-Gasdrukveren - GS-8 tot GS-70
Openings- en sluitingsmechanismen voor helikopterdeuren In de Airbus EC 135 reddingshelikopters zijn onderhoudsvrije, zelfstandige open- en sluitsystemen met gasveren van ACE in de toegangsdeuren geïnstalleerd. Daar vergemakkelijken ze het snel in- en uitstappen van de bemanning en dragen ze bij aan een grotere veiligheid. De GS-19-300 industriële gasveren zorgen voor een gedefinieerde sluitsnelheid en een veilige vergrendeling in het slot. De ingebouwde einddemping maakt het mogelijk om de deur behoedzaam te sluiten en beschermt het waardevolle, lichte materiaal.